Hoe kunt u uw conditie te verbeteren?

Hoe kunt u uw conditie te verbeteren?

Een slechte conditie komt meestal tot uiting op momenten dat men bijvoorbeeld de bus probeert te halen, de lift kapot is of indien men voor de eerste keer in jaren deelneemt aan een excursie in de bergen. Opeens betreuren wij dan ineens dat wij al geruime tijd niet meer aan onze conditie hebben gewe

Het is het waard dit te veranderen en belangrijker nog, dit is mogelijk binnen enkele weken.

De basis: fysieke activiteit

Een gebrekkige conditie heeft niet alleen te maken met te weinig sporten. Ons eetpatroon heeft hier ook invloed op, evenals stress, een goede nachtrust of een verslaving aan bepaalde producten. Ondanks dit alles is fysieke activiteit het allerbelangrijkste. Indien men niet sport, is men ook niet in vorm. En dit heeft weer invloed op heel veel andere levenssituaties naast het halen van de bus of traplopen. Dankzij een goede conditie heeft men minder kans gewond te raken, is het lichaam beter bestand tegen ziektes en heeft dit ook een positieve werking op het mentale vlak. Een goede conditie betekent ook een mooi lichaam. In twee woorden - alleen voordelen. De eerste stap naar een verbeterde conditie is een terugkeer naar sportoefeningen.

In het begin kan het zwaar zijn, zeker indien men sinds jaren niet meer heeft getraind, daarom is het verstandig eerst te controleren hoever men kan gaan. Bij het kiezen van de juiste sport, dient men rekening te houden met de leeftijd, gezondheidstoestand en met eventuele voorkeuren. Afgezien van het feit waarvoor men kiest, dient men altijd met tussenpozen te sporten. Cardiotraining is een perfecte oplossing. Hierdoor bouwt men op een uitstekende manier de conditie op, evenals het uithoudingsvermogen, een verbeterde hartfunctie en dit bevordert ook de verbranding van calorieën. Cardiotraining is gebaseerd op een variabele intensiteit van de training - in het begin traint men zeer intensief, waarna men vervolgens even tot rust komt en dan weer verder traint enz. Dergelijke trainingen zijn van korte duur. Een zichtbaar effect wordt al bereikt, indien men minder dan een half uur traint. In het begin zijn tientallen minuten al genoeg. Ook traint men niet iedere dag. De eerdere genoemde training kunnen, in tegenstelling tot de publieke opinie, een deel van een training worden van beginnende sporters met een slechte conditie. In dit geval is het echter verstandig een minder intensieve training te verrichten.

Einde van de luiheid

Nu men heeft gekozen voor een regelmatige training, kan het ook geen kwaad de fysieke fitheid in het dagelijks leven op peil te houden. Indien mogelijk is het verstandig af te zien van vervoer met de auto of openbaar vervoer. Lopend of op de fiets op de plaats van bestemming komen is een betere oplossing. Ook is het verstandiger de trap te nemen in plaats van continue gebruik te maken van de lift. Tot slot is het verstandig te letten op de regelmatigheid van training. Een pauze tussen twee trainingen, dient niet meer te bedragen dan twee dagen.

Verstandig eten en drinken

Gezond eten is tevens een belangrijk onderdeel van een goede conditie. Indien men een gebrek aan conditie heeft, hoeft dit niet alleen voort te komen uit te weinig beweging, maar tevens door slechte voeding. Junk food of fast food, instant producten, snoep en zoute snacks dienen volledig te worden verwijderd uit onze dagelijkse voeding en te worden vervangen door uitgebalanceerde maaltijden met een hoge kwaliteit van koolhydraten, eiwitten, vitamines en micro-elementen die noodzakelijk zijn voor een goede werking van het lichaam. Wit brood, eenvoudige pasta en rijst dienen te worden vervangen voor volkoren producten, daarnaast dient men veel groente te eten, zout te beperken en vaker thuis te koken. Regelmatige fysieke activiteit eist een gezondere manier van eten en drinken. Daarom is het verstandig er achter te komen wat men zoal mag eten, rekening houdend met de soort sport die men beoefent.

Partners: GGZweb