Hoe gaan wij met spierkater om?

Hoe gaan wij met spierkater om?

Spierkater is de populaire naam van verlate spierpijn. Het ontstaat door te intensieve lichamelijke activiteit waarop de spieren niet voorbereid werden en kan zelfs door enkele dagen aanhouden.

Volgens de meest gangbare stelling ontstaat de spierkater door melkzuur – een bijproduct van metabolisme die in de spieren door gebrek aan zuurstof ontstaat. In de werkelijkheid wordt deze zuur door bloed al na twee uur weggespoeld. De reden van pijn is anders – de spierschade. Dit onaangenam gevoel gaat meestal na 3 – 7 dagen weg en vormt een natuurlijk verschijnsel – de spieren herstellen en versterken zich. Deze verschijnselen kunnen door enkele manieren verzwakt worden.

1. Massage

De massage verbeterd de bloedcirculatie. Het liefst dient deze met de volledige hand en verschillende drukkracht uitgevoerd te worden. Door versnelde bloedcirculatie wordt de melkzuur sneller uit het organisme verwijderd. Deze methode kan eerst pijnlijk zijn maar een zacht massage brengt langzaam de gewenste ontspanning.

2. Warm bad

Ook de temperatuur heeft de versnellende werking op de bloedcirculatie en reduceert het niveau van metabolieten. De gevoelige plekken kunnen om de beurt met koud en warm water gespoeld worden. Een goed idee vormt eveneens een bad in sauna – op die manier krijgt het organisme ook meer zuurstof en herstelt sneller.

3. Verwarmende zalf

Ze stimuleren de zenuwuiteinden die voor tast verantwoordelijk zijn en veroorzaken betere doorbloeding van weefsels waardoor de methylsalicylaat beter indringt en toxische stoffen worden verwijderd.

4. Fruit, groente, water

Ze bevatten de nodige vitamines en mineralen die tijdens de inspanning worden verloren – magnesium, kalium, vitamine C. In het bijzonder producten rijk aan ijzer die de hemoglobine synthetiseert en de transport van zuurstof verbeterd zijn aangeraden. 

Partners: GGZweb