Proteïnedieet van dr Dukan – wat moet jij erover weten?

Proteïnedieet van dr Dukan – wat moet jij erover weten?

Jarenlang was het het meest toegepaste dieet op de gehele wereld. Ondanks vele twistpunten nog steeds zijn er vele mensen welke volgens de aanwijzingen van dit dieet eten. Wat zijn deze aanwijzingen en wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?

Het proteïnedieet, ook bekend als dieet van Pierre Dukan, omvat een aantal van eetaanwijzingen die om het verlagen en behouden van gewicht dienen. De basisregel bestaat uit het reduceren in het dagelijkse eetpatroon van vetten en koolhydraten en tegelijkertijd het verhogen van de hoeveelheid gegeten eiwitten.


Wat is het verloop van dit dieet?

De afslankbehandeling van dr Dukan bestaat uit vier fasen – volgens de auteur van dit dieet alleen het strikt navolgen van deze regels garandeert zichtbare en langdurige resultaten. Het schema van dit dieet ziet als volgt eruit:

  • I fase (aanvalsfase) - duurt van enkele tot tiental dagen (afhankelijk van hoeveel kilo's willen wij afvallen). Tijdens deze dagen kunnen wij allen toegestane producten eten – o.m. mager vlees en vleesproducten, eieren, vis, zuivelproducten.

  • II fase (cruisefase) – duurt totdat wij op ons streefgewicht zijn. Deze fase bestaat uit het wisselen van twee eetpatronen – van de eerste fase en daarnaast ook toegestane groente. Nog steeds zijn er veel niet toegestane producten, bv. zoete producten of alcohol.

  • III fase (stabilisatiefase) – de lengte van deze fase is van het aantal afgevallen kilogrammen afhankelijk: per elke kilogram valt 10 dagen. In deze fase wordt het eetpatroon met bepaalde hoeveelheid volkoren brood, pasta en wat fruit verrijkt.

  • IV fase (volhardingsfase) – kan eigenlijk tot het einde van het leven toegepast worden. De meeste producten zijn toegestaan, de uitzondering bestaat uit producten met eenvoudige suikers. Daarnaast door één dag per week worden de regels van de aanvalsfase toegepast.


 Voor en tegen

Als elk populair dieet ook de afslankbehandeling van Dukan heeft zijn voor- en tegenstanders. De voorstanders prijzen deze dieet voor de effecten die bij toepassing van geen ander dieet worden verkregen. Maar bij zulke strenge regels is het niet moeilijk om zichtbare resultaten te verkrijgen en al na een tiental dagen van toepassing. De liefhebbers van eiwitproducten prijzen deze dieet ook voor de gevarieerdheid – er is geen gepland eetpatroon en de toegestane producten mogen in willekeurige hoeveelheden en combinaties worden gegeten.

Maar sommigen zien ook de nadelen van het proteïnedieet. Het wordt over de mogelijke bijwerkingen van zulk dieet gesproken. Vooral in de beginfases is dit dieet zeer streng en levert geen aanbevolen hoeveelheid van koolhydraten en vetten. De negatieve effecten die in het organisme door de toepassing van dit dieet kunnen plaatsvinden, zijn bv.: hormoonproductiestoornissen, verstoring van het zuur-base-evenwicht, nier- en leveraandoeningen of avitaminose.

 

De beste oplossing bestaat uit het opnemen van contact met de arts welke aan ons gaat zeggen of zulk dieet goed voor ons organisme zou zijn. Op de zoektocht naar een mooi lichaam is het toch altijd het meest belangrijk om over onze goede gezondheid te denken, die nog moeilijker te behouden dan het droomgewicht is.  

Partners: GGZweb