Magnesium - functies en manieren om tekorten te voorkomen

Magnesium - functies en manieren om tekorten te voorkomen

Tekort aan magnesium betreft een enorm deel van de Poolse populatie. Zowel de jongsten alsook de oudsten. Helaas wordt magnesium nog steeds als ondergeschatte ingrediënt beschouwd, ondanks het zo gunstige invloed op onze fysieke gezondheid alsook psychische gesteldheid en uiterlijk heeft.

Waarvoor hebben wij magnesium nodig?

Het is één van de meest voorkomende en tegelijkertijd de meest waardevolle chemische stoffen. Magnesium is aanwezig in bijna alle cellen van het menselijk organisme.

Magnesium neemt aan het overdragen van nerveuze prikkels deel en ondersteunt het fungeren van de nerveuze weefsels. Het heeft een belangrijke invloed op het psychosomatische evenwicht. Het voorkomt spiercontracties, waardoor ze beter fungeren. Het ondersteunt het immuunsysteem en vermindert het risico van hartinfarct. Het ondersteunt de productie van insuline en beschermt tegen het verzamelen van cholesterol in de bloedvaten.


Oorzaken van tekort aan magnesium

De behoefte van de normale mens aan magnesium bedraagt 300-400 mg per eetmaal. Het meeste deel ervan leveren wij tezamen met het voedsel, maar doordat wij steeds meer bespoten en kunstmatig gemodificeerd voedsel eten, wordt de inhoud van magnesium in zulk voedsel lager.

De meest voorkomende reden van tekort aan magnesium bestaat uit overmatig gebruik van alcohol, te veel koffie, gebruik van anticonceptiepillen, onvoldoende water drinken, stres, nierfalen of te grote hoeveelheid vetten in ons eetpatroon.

Het symptoom van tekort aan magnesium bestaat uit grotere activiteit van onze zenuwen en spieren. Het gaat eveneens over o.m. zenuwtics, stoornissen van hartfunctie, talrijke contracties, tintelingen in ledematen, stijve ledematen, haaruitval, misselijkheden, diarree en problemen met concentratie. Tekort aan magnesium kan eveneens de reden van depressie worden.
 

Op welke manier met magnesiumtekort strijden?

Naast supplementatie de enige juiste strijdwijze met magnesiumtekort bestaat uit de aangepaste dieet en wijziging van het eetpatroon. Alvorens te bepalen wat dient te worden gegeten, is het nodig om te weten dat de opname van magnesium van de vitamine B6 afhankelijk is, die onder meer in peulvruchten, walnoten, soja, kasja, pompoenpitten en donker brood aanwezig is.

Één van de besten componenten van een magnesiumrijke dieet vormt het volkoren brood. Daarnaast is het aangeraden om pompoen- en zonnebloempitten, kiemgroente, amandelen, zalm, helibot, spinazie, rijst (voornamelijk bruin), bonen, havervlokken, donkere chocolade en cacao aan het eetpatroon toe te voegen.

Bij het toepassen van een dieet voor tekort aan magnesium en het innemen van supplementatie is het eveneens nodig om te weten, dat overmatige dosis van magnesium ook schadelijk kan zijn. Bij overmatige levering van magnesium zijn de symptomen als volgt: zwakheid, ademhalingsproblemen, te lage bloeddruk of hartritmestoornissen.  

Partners: GGZweb