Linze die we niet kennen

Linze die we niet kennen

In de Poolse keuken is de linze nog steeds weinig bekend. Tenzij we het over de keuken van Poolse vegetariërs hebben. De linze is echter echt lekker niet alleen als een vleesvervangers. Ook met het vlees is ze lekker.

De linze behoort tot de vlinderbloemfamilie en we kennen haar als een vertegenwoordiger van peulvruchten. Ze behoort dus tot dezelfde familie als soja, erwt of boon. Hoewel ze makkelijker is (je hoeft haar normaal gezien niet weken), vindt ze geen populariteit in de Poolse keuken. En bij onze Tsjechische buren is het helemaal anders. Bij hen is linze een basis ingrediënt van het gerecht Čočková polévka s parkiem - een traditionele, dikke en heldere soep met worstjes. De linze vinden we echter het vakst in oriëntaalse gerechten. Indiërs eten ze graag die ook de meesters zijn van het koken van een groente curry. Hun klassiker met linzen is dhal, samen met mungboontjes en garam masala. De linze wordt ook vaak gegeten in de Maghreb-landen en in het Nabije Oosten, vaak in de combinatie met rundvlees of lamsvlees. De Egyptenaars maken de linze met kipbouillon, ui, knoflook, komijn en koriander. Zo'n opwarmende soep dienen ze met pita op en schenken met wat citroensap.

De linze komt dus voor zowel bij vleesgerechten en bij vegetarische gerechten. Men voegt ze bij salades, soepen, goulashen en curries toe. Je kan er vegetarische burgers van maken, vullings voor dumplings, maar ook als een vervanging voor kaviaar. 9% van de samenstelling van linze bestaat uit goed geabsorbeerd, maar helaas onvolwaardig eiwit. Maar om de samenstelling van aminozuren in een maaltijd van linzen volledig te maken (wie geen vlees eet), kan men een granentaart, brood, gort of rijst toevoegen.

Behalve de eiwitten bevat ze ook veel mineralen. Dominant zijn ook: magnesium, ijzer, fosfor, zink en kalium. Maar ze is ook rijk aan van foliumzuur en vezels. Ze is geschikt voor zwangere vrouwen, diabetici, mensen op dieet en mensen die aan bloedarmoede lijden. . Dankzij zijn lage glycemische index, geeft linze een gevoel van volheid, maar stabiliseert ook de bloedsuikerspiegel. De linze is laag in calorieën - 100 gram linzen bevat nauwelijks meer dan 100 calorieën.

Er zijn verschillende soorten linzen, die iets andere smaak en het doel hebben. Het makkelijkst is om rode en gele linzen te koken, maar ze verzachten snel . Daarom ook is het beter om van deze een dikke soep te maken. Bruine linze is gewoon een niet- gedopte variant van rode linze. De smaak is vergelijkbaar, maar ze bevat meer mineralen. Het is beter om de bruine linze in het water te zetten (een half uur is voldoende) en dan in kokend water te houden. Zoals de groene linze is ze na ket koken geschikt voor goulash, taarten, dumplings verschillende vullingen, hamburgers en salades. Uitzonderlijk is zeker de zwarte linze (beluga) die na de bereiding aan de kaviaar van beluga doet denken. We hebben ook de Franse groene linze du Puy die als de lekkerste ter wereld beschouwd wordt. Haar liefhebbers zijn vooral inwoners van de Auvergne en Midi, waar de linze du Puy een van de belangrijkste specialiteiten is.

Partners: GGZweb