Bakoliën: welke is het meest gezond?

Bakoliën: welke is het meest gezond?

Oliën verschillen in samenstelling, verhouding van vetzuren en per gebruik. De keuze van welke olie zal het meest gunstig voor onze gezondheid zijn?

Olie is de bron van verschillende, waardevolle bestanddelen zoals omega-3 en vitamine E. Het is belangrijk om de oliën aan de maaltijden toevoegen omdat er veel gunstige bestanddelen bij zitten die het niveau van cholesterol in het lichaam reguleren en werken tegen hart -en vaat ziekten en spelen dan een belangrijke rol in het houden van juist werk van hersens en ogen en remmen het onstaan van de vrije radicalen.


Verhouding: een belangrijk criterium

De olijfolie, de koolzaadolie en de zonnebloemolie zijn het meest gebruikte plantaardige vetten door de Polen. De olijfolie is bij ons niet zo populair geweest tot het moment dat er blijkt dat die het meest gezond en voedzaam olie is. In deze kwestie is ze echter niet beter dan de koolzaadolie die bovendien goedkoper en even universeel is. Deze olie heeft ook de meest voordelige verhouding ten opzichte van de inhoud van meervoudig onverzadigde vetten. Hij bevat meer omega 3-vetzuren, dan omega 6-vetzuren. Het is belangrijk omdat het voordeel van omega 6-vetzuren de gunstige invloed van omega 3-vetzuren remt (door deze verhouding karakteriseren zich bijv. oliën: zonnebloemolie, sesamolie, maïsolie, sojaolie of druivenpittenolie). De omega 6-vetzuren zijn ons nodig, onder de voorwaarde dat ze in de juiste verhouding met de omega 3-vetzuren zitten. Deze voorwaarde wordt het best door de koolzaadolie vervuld.
 

De kwestie van het bakken

Het bakken en het smoren zijn ongetwijfeld gezondere manieren van het klaarmaken van maaltijden dan het roosteren, maar helaas veel minder populair. Polen roosteren vooral en de verandering van deze gewoonte is voor hen wat moeilijk. Indien we dan een olie kopen met een gedachte dan we iets gaan roosteren, laten we eerst naar paar dingen kijken. Allereerst, in de hoge temperatuur verandert zich sterk de samenstelling van de olie en ten koste van de gebruikers. Er worden stoffen geproduceerd die zeer nadelig voor onze gezondheid zijn en die de ontwikkeling van kankers en hart- en vaatziekten beïnvloeden. Bij het kopen van een olie is het beter om een geraffineerde olie te kiezen, een warm geperste olie die minder gevoelig op de hoge temperatuur is, dan elke koudgeperste olie. De koolzaadolie, de pindaolie, de rijstolie of de olijfolie zijn geschikt voor het roosteren onder de voorwaarde dat ze geraffineerd zijn. De koudgeperste oliën zijn echter gezonder daarom ook is het beter om de oliën niet voor het roosteren gebruiken, maar beter ze aan salades, tussendoortjes toevoegen of op brood doen. Voor de koop van een olie, check alle beschikbare op het etiket informaties en de vervaldatum. Bewaar de oliën in een donkere en koude plaats omdat het blootstellen aan licht en warmte kan tot een bederf van vet leiden.

Partners: GGZweb